
Få din data til at arbejde for et godt formål
INDFLYDELSE UDEN DEMOKRATISK KONTROL
Vores samfund digitaliseres i stigende grad, og det skaber mange muligheder for bl.a. den demokratiske infrastruktur og sammenhængskraft. Samtidig er digitaliseringen rykket tættere og tættere på, helt ind i vores privatliv, og tech-giganter har på den måde fået en stor magt og indflydelse på vores privatliv.
Den udvikling er sket uden meget kontrol, og særligt børn og unges trivsel lider under den. På sociale medier eksponeres de for indhold, der eksempelvis tjener det formål at fastholde deres opmærksomhed; en fastholdelse der understøttes af tech-giganternes algoritmestyrede platforme og i selve designet af dem.
Stadigt mere indikerer, at eksponeringen har en skadelig effekt på børn og unge—senest belyst i Forbruger- og Konkurrencestyrelsens rapport Young Consumers and Social Media, der bl.a. undersøger konsekvenserne for børn og unges oplevelse af fastholdelse, selvkontrol og afhængighed.
Netop tech-giganternes magt og indflydelse er vi i Analyse & Tal i gang med at undersøge sammen med Digitaliseringsministeriets Center for Sociale Medier, Tech og Demokrati. Her skal vi afdække de konsekvenser, platformene har for børn og unge—for derved at kunne styrke den demokratiske kontrol af aktørerne.
NYE INDSIGTER OM DEN FAKTISKE ADFÆRD
Undersøgelsen vil munde ud i en uvildig rapport, som vil bidrage med ny viden om børn og særligt unges eksponering for skadeligt, vanedannende indhold, herunder hvilke typer indhold de møder og omfanget af samme. Derudover vil den fokusere på, hvilken rolle platformenes design og funktionaliteter spiller for, hvordan børn og unge fastholdes.
For at kunne bidrage med ny viden, der understøtter demokratisk regulering af sociale medier, undersøger vi målgruppens faktiske adfærd. På den måde kan vi analysere samspillet mellem netop mødet med det skadelige, vanedannende indhold og designet af platformene med målgruppens tidsforbrug på sociale medier, hvad forskellige grupper af børn og unge møder og i sidste ende hvad indsigterne giver anledning til at konkludere om behovet for yderligere kontrol af de mest indflydelsesrige platforme.
CROWDSOURCING AF DATA
Meta, Google og den kinesisk ejede TikTok er ikke så glade for at samarbejde og dele data, men vi har designet en metode, som betyder, at vi kan gøre det helt uden dem. Alle EU borgere har nemlig ret til at få udleveret deres egen data fra tech-giganterne, og det er den rettighed vi kommer til at gøre brug af. Vi kalder det crowdsourced data. Det er her, I kommer ind i billedet.
HVEM KAN DONERE DATA?
Alle der har oprettet sin profil på Instagram, TikTok eller/og YouTube, da de var mellem 15-20 år kan donere – OBS også selvom I i dag er ældre.
Hvordan? Når man beder om at få udleveret sin data, får man den helt tilbage fra da man oprettede sin profil. Konkret betyder det, at hvis du i dag fx er 37 år men oprettede din Instagram-profil, da du var 17 år, så vil du stadig donere relevant data for projektet.
Har du ingen profiler eller var du over 20 år, da du oprettede dine profiler, så overvej om dine børn – uanset om de lige nu er inden for målgruppen – kunne have lyst til at donere data til projektet.
FLERE SPØRGSMÅL?
Tjek FAQ’ens øvrige spørgsmål. Hvis du ikke får svar på dit spørgsmål der, så ræk endelig ud til os på edin@ogtal.dk